Pierce Arrow 836A

Het is moeilijk om het juiste respect en waardering toe te kennen aan het beroemde merk PIERCE ARROW. In plaats van massa productie richtte Pierce Arrow zich op de sociale en economische elite van die tijd. Unieke kleuren en uitvoeringen, niet beschikbaar voor anderen, werden speciaal gemaakt voor vooraanstaande families. Zitplaatsen, tapijten, bekleding, bagageruimte, alles was “Custom-made” en zorgde voor alleen maar unieke exemplaren.
De ongeëvenaarde motoren gaven de auto’s grote betrouwbaarheid, comfort en aanzien. De kwaliteit van de constructie van het chassis gaf een lange levensduur, waardoor het meerdere malen mogelijk was de carrosserie in de loop der jaren op dit chassis te vervangen.

Het hier aangeboden model de Pierce Arrow 836 heeft een 8 cilinder lijnmotor met een inhoud van 6,3 liter en 135 PK. Er werden van dit type slechts 1525 stuks geproduceerd.

Deze auto is nog helemaal authentiek en heeft nog geheel de 1e lak en het originele, prachtige interieur. Uiteraard heeft de auto wat kleine lakbeschadigingen maar zeker geen roest. De auto heeft een zeer groot deel in Zuid Spanje verbleven. De motor loopt als een droom en is dan ook technisch in zeer goede en originele staat. De auto is inmiddels in Nederland.

Algemene info Pierce-Arrow 836A:

Pierce-Arrow was een Amerikaans automerk dat van 1901 tot 1938 bestond. Het bedrijf was vooral bekend om zijn peperdure luxewagens, maar maakte daarnaast ook vrachtwagens, brandweervoertuigen, kampeerauto’s, motorfietsen en fietsen. Rond 1920 werd Pierce-Arrow samen met de andere luxemerken Packard en Peerless tot “The 3 P’s of American Motordom” gerekend.

Voorloper

De voorloper van Pierce-Arrow werd in 1865 opgericht en heette Heinz, Pierce and Munschauer. Dat bedrijf maakte consumentenproducten en was bekend om zijn vergulde vogelkooien. In 1872 kocht medeoprichter George Pierce zijn twee partners uit. Hij veranderde de naam daarop in George N. Pierce Company. In 1896 begon het bedrijf ook fietsen te maken.

Autoproductie

In 1900 probeerde Pierce ook een stoomwagen te bouwen met een licentie van Overman, maar die plannen mislukten. Doch bouwde Pierce in 1901 een eerste auto, de Motorette, met een eencilinder onder licentie van De Dion-Bouton die 3 pk produceerde. De tweecilinder versie hiervan kreeg in 1903 de naam Arrow. Deze was al 15 pk sterk. In 1904 werd de motor vervangen door een van eigen makelij.

Pierce-Arrow 836A

De Pierce-Arrow 836A was een luxecoupé die werd geproduceerd van 1929 tot 1938. De auto was voorzien van een 8,3 liter zescilindermotor die 125 pk leverde. De 836A was een van de meest succesvolle modellen van Pierce-Arrow en werd geprezen om zijn comfort, luxe en prestaties.

Technische specificaties

  • Motor: 8,3 liter zescilinder
  • Vermogen: 125 pk
  • Topsnelheid: 115 km/u
  • Wielbasis: 3,5 meter
  • Lengte: 5,5 meter
  • Breedte: 1,9 meter

Ontwerp

De 836A had een klassiek ontwerp met een lange, lage neus en een elegante achterkant. De auto was voorzien van een open dak en had twee stoelen. Het interieur was bekleed met luxe materialen, zoals leer en walnotenhout.

Opmerkelijke feiten

  • In 1926 won een Pierce-Arrow 836A de prestigieuze Vanderbilt Cup.
  • In 1928 werd een Pierce-Arrow 836A gebruikt in de film “The Adventures of Tom Sawyer”.
  • In 1931 werd een Pierce-Arrow Silver Arrow II gebruikt in de film “The Thin Man”.

Het hele verhaal achter deze auto weten? Neem contact met ons op!

Deel deze auto op Facebook of met WhatsApp: